Publikacja przedstawia praktyczne zastosowanie metody studium przypadku w pracy pielęgniarki rodzinnej uwzględniając koncepcję opieki skoncentrowanej na pacjencie i jego rodzinie.
Pierwszy rozdział to zwięzła charakterystyka studium przypadku jako strategii badawczej z uwzględnieniem kwestii etycznych w prowadzeniu badań jakościowych.
W drugim rozdziale omówiono założenia opieki skoncentrowanej na pacjencie oraz koncepcję i współczesny kontekst zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej.
W kolejnych rozdziałach przedstawiono 13 opisów pacjentów oraz charakterystykę 84 diagnoz pielęgniarskich sformułowanych w systemie tradycyjnym przy użyciu PES (Problem; Etiologia; Symptomy), z wykorzystaniem katalogu diagnoz ICNP® oraz klasyfikacji NANDA.
Całość zamyka rozdział „Dokumentowanie opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania pacjenta i jego rodziny – dokumentacja dydaktyczna”, w którym syntetycznie opisano przykład dokumentacji możliwej do wykorzystania w trakcie prowadzenia zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad pacjentem w środowisku zamieszkania.
Autorzy publikacji, pochodzący z różnych ośrodków akademickich w Polsce, na podstawie wiedzy teoretycznej i wieloletniego praktycznego doświadczenia zawodowego w niezwykle wyważony sposób połączyli teorię z praktyką przedstawiając poszczególne problemy opiekuńcze.
Publikacja jest adresowana do szerokiego grona praktykujących pielęgniarek rodzinnych, pielęgniarek w trakcie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego, nauczycieli akademickich i studentów pielęgniarstwa, a także pacjentów i ich rodzin oraz opiekunów.